Amazon Seller eller Vendor Central?

Når du vil begynde at sælge på Amazon, skal du overveje, hvordan du ønsker at sælge. Vil du sælge til Amazon eller vil du sælge direkte til forbrugeren? Der er stor forskel mellem Amazon Seller og Vendor Central, men hvilken af disse passer til din forretning? Amazon er meget nyt i Danmark og derfor stadig et ukendt territorium. Det kan være svært at vurdere, hvilken du skal vælge i forhold til din forretning. Derfor giver vi dig her et overblik over, hvad du får ud af de to forskellige systemer, så du lettere kan træffe en beslutning.

Hvad er Amazon Seller?

På Amazon Seller portalen ejer du dine produkter og sælger dem direkte til kunderne. Du kan vælge om du vil benytte dig af Amazons FBA service, som hjælper dig med din kundeservice, levering og marketing. Du kan også vælge at stå for det hele selv. Benytter du dig af FBA, betaler du et gebyr til Amazon for opbevaring og håndtering af hvert produkt. Amazon Seller er typisk den billigste måde, du kommer i gang med at sælge på Amazon. Når du er Amazon Seller, anses du som tredjeparts sælger. Du modtager ordrer direkte fra Amazons kunder og vil have fuld kontrol over al håndtering og korrespondance omkring produktet. Nogle vælger også at kombinere deres Amazon Vendor med en Amazon Seller. På den måde kan du håndtere de produkter, der ikke bliver solgt via Amazon Vendor.
Image
Image

Hvad er Vendor Central?

Når du sælger på Vendor Central, er du både forhandleren og leverandøren af produktet. Dermed er du også ansvarlig for at sende dine produkter ud til Amazons pakhuse. Der kan opstå gebyrer for produkter, der ikke sælger hurtigt nok. Selvom det kan være dyrere per produkt at være Vendor, kan du med denne løsning opnå et højere salgspotentiale. Du kan derfor tjene mere på længere sigt. Du kan sælge på Vendor Central på to forskellige måder, Vendor Express og Vendor Central.

Vendor Express er tilgængeligt for alle forhandlere og tilbyder gratis håndtering og opbevaring af produkter. Du kan også vælge direkte udførelse af ordrer og kundeservice. Ordren modtages så snart et produkt bliver solgt.

Vendor Central er kun tilgængeligt gennem en invitation. Det åbner op for udvidet marketing- og annonceringsmuligheder, landingssider der kan redigeres, samt fællesskabet for Amazon Vine produktfremvisning (som koster lidt ekstra).

Sammenligning

Seller Central

Vendor Central

  • Åbent for alle
  • Sælger direkte til Amazons kunder
  • Fleksible logistik muligheder
  • Detailpriser baseret på brand og kategori
  • Begrænset mulighed for annoncering
  • Kompliceret salgsprocess
  • Kun tilgængeligt via invitation
  • Sælger til Amazon
  • Forudbestemte logistiske muligheder
  • Detailpris fastsat af Amazon
  • Flere forskellige muligheder for annoncering
  • Traditionel salgsprocess
Image

Hvilken bør du vælge?

Er du ny på Amazon eller er dit brand ikke solidt etableret endnu, så bør du vælge Amazon Seller. Det er her du har muligheden for at skabe dig et navn og etablere dit brand. Når du mener du er solidt etableret, kan du spørge rundt i dit netværk, om nogen kan give dig en invitation til at komme på Vendor Central. Du kan også selv spørge Amazon, om de vil tage dig i betragtning. På Vendor Central har du flere muligheder for annoncering. Du vil derfor kunne øge din synlighed og optimere din salgsstrategi. Din succesrate vil dog være højest, hvis du allerede har prøvet kræfter af med Amazon Seller.

Det kan være en fordel at benytte sig af både Amazon Seller og Vendor Central. På Amazon Seller, vil du have mere kontrol over, hvordan dine varer bliver solgt, prissat og markedsført. Det kan derfor være en god strategi, at sælge via Amazon Seller, hvis dine produkter ikke sælger godt via Vendor Central. På Amazon Seller vil der generelt være mere manuelt arbejde, da du selv står for at sælge dine produkter. På Vendor Central lægger du ansvaret i hænderne på Amazon. Det kan dermed anses som en form for outsourcing.