Markedsføring på Instagram i 2019

Når du skal have succes på Instagram, er det vigtigt at du lægger en særlig Social media strategy, som følger platformens tendenser.

SoMe kan være din mest effektive markedsføringskilde - hvis du ved hvordan du skal bære dig ad. Derfor giver vi dig her de bedste tips & tricks til at give konkurrenterne en overhaling på de sociale medier - og få skabt effektiv synlighed. Vi har både kigget på hvad Instagram har af nye features i 2019 og hvad der trender mest blandt brugerne. 

Hvad du skal vide om Instagrams algoritmer

På trods af rygter om, at Instagrams algoritmer skulle være blevet ændret, har Instagram haft de samme kriterier for synligt content i lang tid efterhånden. Noget af det Instagrams algoritmer kigger mest på er: hvor tit du poster, hvor godt du timer dine posts samt hvor mange personer, der følger dig.

Der er delte meninger om, hvor ofte du skal poste for at få den bedste effekt. Det er nemlig vigtig at det ikke bliver for overflødigt med for mange opslag. Derfor skal alle opslag være relevante og af høj kvalitet. Du kan faktisk poste helt op til 5 gange om dagen uden at det bliver for meget - hvis det er velovervejet, spændende content. Virksomheder med succes på Instagram poster typisk 1-3 gange om dagen - i morgentimer og om eftermiddagen.

Derudover skal du sørge for at alt du poster er unik content af personlig og naturlig karakter. Post en god variation af billeder og videoer til at engagere dine brugere, og gør gerne brug af Instagram Live i Stories. Det er også vigtigt du er nem at få fat på og derfor svarer på brugernes kommentarer, så hyppigt du kan.

Image
Image

Nye opdateringer på Instagram

Her i 2019, er der endnu ikke kommet de helt store banebrydende opdateringer af Instagram. Dog er der dog stadig nye features, som kan have betydning for dit brand. Nu kan du for eksempel planlægge dit video content, så der er struktur i, hvornår du poster hvad. Derudover kan du nu dele dit content på flere forskellige Instagram brugere, for at skabe liv og engagere følgerne gennem flere kanaler.

Slut 2018 kom der en opdatering til Instagram Stories. Det indebar en feature til at engagere dine følgere, nemlig Question Sticker. Her kan du stille et spørgsmål til dine brugere relateret til din story eller den live du afholder. Ved en live, kan du endda trække spørgsmålet frem på skærmen, så dine seere kan følge med i, hvad du svarer på. Denne funktion er effektiv, hvis du afholder en Q&A eller gerne vil skabe gennemsigtighed omkring dit brand.

Endelig er der kommet en anden sticker, Countdown sticker, som er god til at skabe opmærksomhed omkring et online eller offline event. Her tæller mærket ned i realtime, så dine brugere kan se nedtælling til din næste Insta Live, Produktlancering, et udsalg eller noget helt andet.

Det trender på Instagram i 2019

Instagram handler om at være sjov og relevant for sine brugere. Derfor er det en god ide at lave content, som engagerer dine brugere, og opfordrer dem til at være med. Det kan for eksempel være ved at lave forskellige unikke hashtags for dit brand. Der kan være hashtags, der relaterer sig til en særlig kampagne på din Instagram, et generelt hashtags samt hashtags som bruges i perioder. Med disse hashtags kan dine brugere dele content relateret til hashtagget. Det kan både være for at deltage i en konkurrence eller være en del af en trend. Her kan du effektivt ‘regramme’ dine favoritter og på den måde give dine brugere deres “15 minutes of fame”. Det engagerer dem til at bruge flere af dine hashtags og være med i dine kampagner. 

Et godt eksempel på denne metode er Gumdanmark, som lavede kampagnen #elskditsmil i 2018. Her kunne brugerne dele billeder af deres smil på Instagram, hvorefter Gumdanmark ville donere 5 kr til Smilfonden, som hjælper kronisk syge børn. Det flasher virksomhedens moral og giver effektiv synlighed. 


Fortæl en historie med dine billeder:
Når du skal flashe dit brand på Instagram, er det vigtigt du skaber en personlighed. Det gør du gennem unikke billeder af høj kvalitet, der fortæller noget om jeres virksomhed og jeres hverdag. Du bør aldrig bruge Stock billeder på Instagram - her kan du i værste tilfælde miste mange af dine følgere på et enkelt opslag! 

Gør istedet brug af billeder bag kulisserne, videoer der viser rundt på jeres kontor eller unikke billeder og videoer med jeres medarbejdere -husk en tripod til disse og undgå baggrundsstøj. 
Du bør også modstå fristelsen til at lægge billeder op af produkter - det er hvad du kan bruge Google Ads og Facebook Ads og din hjemmeside til. Overvej i stedet en Instagram Takeover, hvor dine medarbejdere på skift lægger content op på jeres Instagram en enkelt dag eller en hel uge. 

Image
Image

Sådan får du effektiv synlighed på Instagram

For at få effektiv synlighed, skal du tilfredsstille Instagrams algoritmer. Det gør du især ved at poste jævnligt og engagere dine følgere. 

Vær også flittig til at researche de forskellige hashtags, for at se hvilke der er effektive til at fange flere følgere. Husk på at du kan bruge op til 30 hashtags per opslag. Det er dog ikke ligemeget hvilke hashtags du bruger. Find hashtags der er relevante for dit brand, så du får fat i relevante følgere. De fleste brugere gør ikke brug af alle 30 hashtags, men bruger istedet imellem 15 og 20 hashtags. Der er mange brugere der følger hashtags, så finder du de rette, kan du hurtigt få effektiv synlighed.

Du bør også være effektiv til at bruge din bio. Da du ikke kan dele links i opslag og kommentarer, er det din eneste mulighed for en solid Call-to-action til dine tilbud. Her laver du en teaser til dit tilbud eller nye content på dine opslag (eller i din story), og skriver: se link i bio. Mange virksomheder opdaterer ofte linket i bio, for at engagere brugere til at besøge deres hjemmeside jævnligt.