Sådan lægger du en marketingstrategi

For at få succes med din markedsføring er det vigtigt at have en klar plan over, hvordan du bryder dit ultimative mål ned i delmål. Der er mange led i en marketingstrategi og det kan være både forvirrende og uoverskueligt. Derfor giver vi dig her en overskuelig guide til at klarlægge din online marketingsstrategi. 

Først og fremmest: Hvad er din målsætning?

For at nå dine mål, skal vi selvfølgelig have afklaret, hvad du gerne vil opnå. Her begår mange den fejl, at de fokuserer på antallet af følgere eller likes. Disse tal har som sådan ingen værdi i forhold til din succes, og er nærmere et selvtillidsboost for din virksomhed. 

I stedet kunne eksempler på en god målsætning være: Øget salg, flere besøgende, bedre digital synlighed og meget andet. Målet vil variere fra virksomhed til virksomhed. For nogle vil det måske være vigtigt at være top-of-mind. For andre vil det være vigtigere med en høj score på customer relationships.

Image
Image

Hold målgruppen på sigtekornet

Når du har klarlagt dit mål, skal du finde ud af hvilken slags content, der er relevant for din målgruppe. Hvilke interesser har din målgruppe? Hvad fanger dem? Find spændende emner, som vækker deres opmærksomhed, og sørg for at holde tungen lige i munden. Tiltal dem med det rette sprog, videoer og billeder.

Fokusér på én målgruppe og vær med præcis med dine målgruppekriterier. Er din målgruppe for bred, vil dit indhold og dine budskaber også være for brede. Du skal derfor have fokus på at personliggøre din markedsføring.

Planlæg dit content på SoMe

Har du også undret dig over, hvordan virksomheder har tid til at poste content på tværs af sociale medier og på næsten alle tider af døgnet? Vi kan allerede nu afsløre, at det ikke er en medarbejder som er kommet på overarbejde.

De virksomheder som er meget aktive på sociale medier har typisk planlagt en hel uge (eller flere uger) på forhånd. Det er dermed en mere automatiseret process. En content calendar er men mest anvendte metode til at håndtere SoMe. Her planlægges alt indhold til SoMe, så virksomheden hele tiden fremstår aktiv på de sociale medier. Det er dermed en arbejdsopgave, som ikke behøver at fylde for meget i hverdagen, da der allerede er styr på indholdet. Det samme gør sig gældende for paid annoncekampagner. Når de er planlagt, kører de i et automatisk flow, så der kun er behov for at optimere og justere løbende.

Det samme flow bør du stræbe efter i dine SoMe aktiviteter, og en content calendar er et stort skridt på vejen. Overvej hvilke platforme der er de rette til netop din målgruppe. 

Image
Image

Brug paid annoncering

Organisk content kan være rigtig spændende at arbejde med, men hvis du virkelig ønsker at øge opmærksomheden omkring dit brand, så bør du investere i annoncering. Med online annoncering får du adgang til en langt større målgruppe, og du vil hurtigere kunne se resultater af dit arbejde.

Fastlæg et budget

Hverken organiske opslag eller annoncekampagner er gratis, og du bør derfor planlægge et fornuftigt budget. Find ud af hvor mange timers arbejde der skal lægges i at lave organisk content, og hvor meget eksponering du vil opnå gennem annoncer og til hvilken pris? Overvej om du eventuelt får behov for en grafiker, webdesigner eller tekstforfatter, for at få eksekveret på alle dine ideer. Budgettet til din markedsføring skal både dække optimering af din hjemmeside, aktivitet på sociale medier og leadgenerering for eksempel via emails.

Image
Image

Brug effektivt content til at få leads

Når du planlægger dit content, er det vigtigt at planlægge kvalitet over kvantitet. Enhver kan sende blogindlæg ud, bare for at sende noget afsted. Hav en tanke bag hvad der skrives om, og sørg for det er noget din målgruppe vil interessere sig for. Hvad har de brug for? Hvad er deres pain? Hvad er din knowhow? Alt dette kan du lave i blogform, så du får jævnlige besøg til din hjemmeside, og så de besøgende vender tilbage igen. Sørg for at være nærværende og skriv i et sprog, der både er underholdende og informativt.

Brug AI som led i din marketing

Personalisering af marketing er blevet mere og mere vigtigt de seneste år. Der bør tales direkte til kunden, for at skabe den personlige relation. Det gælder både i emails og på de sociale medier. Folk er nemlig trætte af reklamer! Her kan AI være dig til stor hjælp. Du kan for eksempel have en chatbot på din Facebook, som fungerer som support for kunden. Den kan også fungere som din personlige sælger. Her kan du indkode al info om din forretning, så din chatbot er ekspert i alt hvad I tilbyder. Den vil på den måde kunne hjælpe kunden.

Image
Image

Brug videoer i din marketing

Noget der særligt boomer på de sociale medier er video marketing. Det gælder både annoncer der popper op i videoer, stories og newsfeed. Det gør ikke noget det er en lowkey video, hvor der blot bliver talt til kameraet. Det der tæller er den personlige effekt. Faktisk kan en video optaget med din smartphone fungere bedre end en professionel videopræsentation. Dette format kaldes “deliberately ugly” og er en bevidst måde at skabe indhold i øjenhøjde. Lad jeres CEO eller en leder lave videoer med høj troværdighed, hvor der fx foræres tips og tricks til kunden. Du kan også bruge video som en teaser for jeres virksomhed.

Gør din marketing mobilvenlig

Det kan lyde som logik, men det er en fejl som rigtig mange virksomheder begår. Det er så synd at lave en hjemmeside fyldt med effektive CTAer og flotte billeder, hvis hjemmesiden ikke er nær så flot på mobilen. Over 50% af al Google- og SoMe aktivitet foregår fra mobilen. Det er dermed også her der bliver foretaget flest impulskøb.

Image
Image

Analyser jævnligt på dine resultater

Endelig kommer vi til det allervigtigste: Hvilke resultater har du opnået?

Det er vigtigt at holde jævnligt øje med hvad der virker for jeres marketing, og hvad der ikke gør. Er der bestemte kreativer som genererer bedre resultater end andre? Det er vigtigt hele tiden at optimere på dit indhold for at finde den rette kurs. Her kan du bruge værktøjer såsom Google Analytics. Med Google Analytics kan du overvåge alt hvad dine besøgende foretager sig på din hjemmeside. Der findes masser af værktøjer derude, som kan hjælpe dig med at analysere på din data. Brug denne viden til at optimere dine online markedsføringskampagner.